Opportuniteiten vinden, begrijpen en interpreteren

Onderzoek & trends

Organisaties die competitief willen blijven, hebben nood aan oplossingen gebaseerd op inzicht in hun doelgroepen. Bij Trendhuis hebben we op dat punt een beentje voor: we analyseren al twintig jaar lang trends via longitudinaal trend- en marktonderzoek.

Elke onderzoeksvraag is uniek! Daarom begint ons trendonderzoek steevast met een verkennende desk research van interne en externe bronnen, aangevuld met een brain research waarin we de uitdaging verder uitspitten aan de hand van diepte-interviews. Dit werk vormt het kader voor kwantitatieve en kwalitatieve data die we verzamelen via enquêtes, panelgesprekken en diepte-interviews.

Deze data vertalen we naar concreet en helder geformuleerd strategisch (beleids)advies, toegespitst op uw doelgroep. De trendstudies van Trendhuis resulteren op die manier in onder meer innovatieanalyses, toekomstscenario’s, nieuw marktpotentieel, driedimensionale doelgroepprofielen en glasheldere unique selling propositions. Data zijn er niet om verzameld te worden, maar om te gebruiken!

Trendbarometers

Stakeholder mapping

Haalbaarheidsstudie

Doelgroepanalyse

Concepttesting

Tevredenheidsmeting

Case 1

De toekomst van werk

Studie i.s.m. het Europees Sociaal Fonds

Al sinds 2008 voert Trendhuis in opdracht van het Europees Sociaal Fonds een grootschalig arbeidsmarktonderzoek uit. Aan de hand van kwantitatief en kwalitatief onderzoek voelden we duizenden Vlaamse werknemers, werkgevers en decision & opinion makers aan de tand. Daarbij brachten we niet alleen hun verwachtingen, maar ook maatschappelijke tendensen, hoopgevende en verontrustende signalen in kaart.

Onderzoek & trends

In deze Werkbarometer bevragen we jaarlijks zo'n 2.400 Vlamingen met een kwantitatieve enquête. De resultaten verdiepen we aan de hand van diepte-interviews met decision and opinion makers en focusgroepen met verschillende subgroepen.

Strategie & concepten

De verzamelde data vertalen we naar concrete adviezen voor bedrijfsleiders, HR-managers en beleidsmakers. Elk jaar nemen we een concreet thema onder de loep. Steeds met aandacht voor verschillen en gelijkenissen tussen specifieke doelgroepen en generaties.

Communicatie & tools

Onderzoeken en adviezen zijn er om gelezen én gebruikt te worden. Daarom visualiseren we ons onderzoek en strategisch advies in een trendboek. Hierin geven we op een creatieve, speelse en infographic-achtige manier een helicopterview van de resultaten.

Het ESF-Agentschap Vlaanderen wil klaar zijn voor de arbeidsmarkt van de toekomst. Daarom zetten we in op de Werkbarometer. Want enkel als we weten welke uitdagingen nog staan te wachten, kunnen we ons erop voorbereiden en inspelen op mogelijke knelpunten.

Louis Vervloet, directeur ESF-Agentschap Vlaanderen vzw
Case 2

Gezonder zonder zorgen

Haalbaarheidsstudie KBC

KBC vroeg ons om verschillende scenario’s te onderzoeken om de saaie, ‘negatieve’ verzekeringsproducten een positieve insteek te geven en ze tot leven te brengen. We zochten uit welke mogelijke gezondheidsconcepten de preventieaanpak van KBC kunnen versterken en hoe de organisatie regelmatige contactmomenten kan creëren na verkoop met health related services.

Onderzoek & trends

De onderzoeksfase bestond uit een internationale desk research. We benchmarkten gezondheidsbeloningsconcepten uit alle continenten. De opportuniteiten, valkuilen, dromen en angsten toetsten we af in 20 diepte-interviews.

Strategie & concepten

Op basis van de onderzoeksdata tekenden we drie toekomstscenario’s uit. De community-shop, gezondheidsscan en de individuele trajecten bleken complementair met elkaar en perfect gradueel op te bouwen.

Communicatie & tools

Als aanzet voor de uitvoerende fase, werkten we een eerste conceptualisatie uit van de drie scenario’s, vertrekkende vanuit reële use cases en met overkoepelende contentmatrix.

We evolueren naar een ‘Insurance of Things’. De health technologie legt de verantwoordelijkheid meer bij de consument, waardoor de solidariteitsprincipes van weleer onder druk komen te staan. Zal een gezonde klant in de toekomst nog evenveel willen betalen voor zijn verzekering dan zijn ongezonde buurman?

Kantoorhouder KBC
Case 3

Haute cuisine & interior

Klantenonderzoek voor Obumex

Sinds 1960 tekent Obumex voor high-end keuken- en totaalinrichtingen. Sinds 2011 rekent het daarbij op ook op Trendhuis, zowel voor klantenonderzoek, strategische workshops als marketing en communicatieadvies en -realisaties. Passie en vakmanschap staan altijd centraal bij Obumex en dus ook in onze samenwerking die vele vruchtbare ideeën en concepten heeft opgeleverd.

Onderzoek & trends

We distilleerden het DNA van Obumex niet alleen via een uitgebreide, internationale desk research en een brain research met diepte-interviews, maar ook via een stevige portie ‘mystery shopping’ in de Obumex-winkels.

Strategie & concepten

Trendhuis verfijnde samen met de zaakvoerders de USP van Obumex. Op de winkelvloer werd die vertaald naar een nieuwe sales-aanpak. De motiverende workshop trok het team mee in deze Obumexperience.

Communicatie & tools

Om de klanten van Obumex te doen dromen maakte Trendhuis een oogstrelend trendboek, op regelmatige tijdstippen aangevuld met een minimagazine. Minimalistisch of conceptueel: elk detail telt.

We stelden het DNA van Obumex niet alleen scherp met een uitgebreide, internationale desk research en een brain research met diepte-interviews, maar ook met een stevige portie ‘mystery shopping’ in de Obumex-winkels.

Goesting gekregen?

Dr. Marijke Brants, research manager
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
015 28 54 05

Contact

Benieuwd hoe Trendhuis uw positie kan versterken met onderzoek, strategie of communicatie? Maak een afspraak of bel ons gerust even op!

Contact