Maatschappelijk verantwoord ondernemen: onze rode draad

MVO

In Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO of CSR) geloofden we al lang voordat het hip werd. De voorbije tien jaar waren we trendsetter in België. Denk bijvoorbeeld aan onze vzw Time4Society, met haar maatschappelijke teambuildings en jaarlijkse CSR Professional of the Year-award. Kortom: we maken Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen graag heel concreet voor bedrijven.

Intussen zijn we niet meer aan het prediken in de woestijn: meer en meer bedrijven willen hun maatschappelijke rol opnemen. Alleen is het soms nog zoeken hoe er precies aan te beginnen.

Steeds meer consumenten en werknemers kiezen voor bedrijven die duurzaamheid in hun strategie inbouwen. Waarom? Omdat ze willen bijdragen tot een betere toekomst van deze planeet en zijn bewoners.

Uiteraard stelt u zich heel wat vragen, zoals: hoe betrek ik mijn medewerkers bij ons MVO-beleid? Hoe ga ik in dialoog over duurzaamheid met mijn stakeholders? Hoe communiceer ik hierover? Hoe meet ik de impact van de stappen die ik zet? Hoe kan duurzaamheid hand in hand gaan met winst? En wat gaat dit kosten?

Heel wat van uw vragen worden beantwoord in ‘Reis mee naar duurzaam ondernemen’, het recente trendboek van onze CEO Nathalie Bekx en Bob Elsen, stichter en voorzitter van duurzame reisorganisator Joker. Met de SDGs als kompas nemen ze u mee op een inspirerende en leerrijke tocht, die u helpt om hoge toppen te scheren. Zo formuleren ze onder meer het SDG-FITplan, een gestructureerde groei- en opvolgingmethodiek waarmee u zelf aan de slag kan.

Wil u liever begeleiding? Dan kan u bij ons terecht voor advies en ondersteuning voor uw boeiende reis naar meer duurzaam ondernemen. Geef ons vrijblijvend een seintje en we bespreken de mogelijkheden.

Stakeholdermapping

Materialiteitsanalyse

Strategiebepaling

Waardencreatie

CSR-communicatie

Impactmeting

Reis naar duurzaam ondernemen

In dit praktische inspiratieboek nemen auteurs Nathalie Bekx & Bob Elsen u - met de SDGs als kompas - mee op een inspirerende en leerrijke tocht, die u helpt om hoge toppen te scheren. Zo formuleren ze onder meer het SDG-FITplan, een gestructureerde groei- en opvolgingmethodiek waarmee u zelf aan de slag kan om een duurzaamheidstraject structureel te ontwikkelen, te implementeren en op te volgen.

Voorts schetst het boek de verrassende tocht, de prachtige vergezichten en het nodige klimmateriaal naar een duurzaam bedrijf. U leest hoe onvermijdelijk duurzaam ondernemen vandaag is geworden en hoe de SDGs en de zes P’s respectievelijk als uw kompas en lichtbakens kunnen fungeren. En uiteraard zijn er nog interessante verhalen over beresterke voorbeeldbedrijven van bij ons die qua duurzaamheid de toon zetten.

Het grensverleggende boek is beschikbaar in Nederlands en Frans. U kan het vinden bij Standaard Boekhandel, Club en in de meeste onafhankelijke boekhandels aan € 24,95.

Duurzaam Ondernemen

Time4Society

In 2008 richtten we, samen met partners, de vzw Time4Society op. Uit ons trendonderzoek bleek immers dat 9 op de 10 Belgen bereid zijn om één dag per jaar aan een sociaal doel te geven. Zolang het hen maar makkelijk genoeg werd gemaakt. En dat is nu net wat we gedaan hebben met de sociale teambuildings van Time4Society. Ondertussen doet Time4Society ook 360° CSR-coaching en organiseert het events, zoals de CSR Professional of the Year. Van bij de start tot nu kan de vzw op onze onvoorwaardelijke steun rekenen. www.time4society.com

Go2Learn

Hoe kweek je maatschappelijke betrokkenheid bij de ‘leading generation of tomorrow’? Door ze op maatschappelijke stage te sturen. Onder de noemer ‘Engaging today, leading tomorrow’ organiseert de vzw Go2Learn stages in binnen- en buitenland om jongeren 1) maatschappelijk betrokken te maken, 2) een ruime internationale kijk op de wereld te geven en 3) inzet te vragen voor duurzame ontwikkeling. Het kernidee is ontsproten bij Trendhuis als antwoord op de vraag van de bedrijfswereld en onderwijsinstellingen naar meer sociale betrokkenheid bij pas afgestudeerden. www.go2learn.be

go2learn

Time2Grow

Time2Grow is een innovatief project waarin Trendhuis nieuwe tools ontwikkelt om burn-out te voorkomen in de gezondheidszorg. We zetten in op preventie op twee niveaus: dat van de organisatie en van het individu. Zo pakken we overmatige stress op de werkvloer op een allround manier aan en voorkomen we burn-out. Time2Grow wordt uitgevoerd met steun van het Europees Sociaal Fonds en met het Universitair Ziekenhuis Antwerpen als partner. www.time2grow.be

Time2Grow

COME IN

COME IN (oftewel COMpetences in Enterprises on INtegration) is een transnationaal project dat zich richt op de integratie van vluchtelingen op de arbeidsmarkt. Het loopt van oktober 2017 t.e.m. september 2019 en wordt gefinancierd door het Erasmus+-programma. In het project streeft Trendhuis samen met zijn Europese partners naar de creatie en toepassing van een uitgebreide personeelsopleiding. Die zal bedrijven en organisaties ondersteunen bij de integratie van vluchtelingen op hun werkplek. www.welcomingenterprises.eu

Bekijk het transnationale onderzoeksrapport.

Nog meer info vind je in de nieuwsbrieven van oktober 2018 en voorjaar 2018.
Comein

Time4YourTalent

Laat werknemers hun talenten (her)ontdekken! Dat is in een notendop de boodschap van de Time4YourTalent. Heel concreet kunnen werknemers nieuw zelfvertrouwen en perspectief vinden via een korte talentstage bij een ander bedrijf. Een talentmeting vooraf en talentvalidering achteraf brengen het nettoresultaat van deze uitwisseling haarfijn in kaart. De talentontwikkeling wordt gevalideerd met de Europese Level 5-methode. Trendhuis bedacht het concept en ontwikkelde de talentscan. www.time4yourtalent.be

Goesting gekregen?

Kristine Poplemon, office manager
kristine.poplemon@trendhuis.be
015 28 54 00

Contact

Benieuwd hoe Trendhuis uw positie kan versterken met onderzoek, strategie of communicatie? Maak een afspraak of bel ons gerust even op!

Contact
privacy policy