Koning Auto en Koningin Radio: een geslaagd huwelijk

Nergens is het zo fijn muziek luisteren als in de auto. Dat mag via de radio zijn, want Spotify en andere streamingdiensten hebben diens stekker er nog lang niet uitgetrokken. Integendeel: de radio staat nog steeds sterk. Vlamingen tasten niet makkelijk in hun geldbuidel voor muziek, tenzij voor concerten en festivals. Dat zijn enkele resultaten van onze peiling naar muziekbeleving in Vlaanderen.


Autorijden zonder muziek? Ongehoord!

Het leeuwendeel van de Vlaming zijn luisteractiviteit speelt zich af in de huiskamer (73%) en in de auto (72%). Gezien een kwart van onze respondenten aangeeft niet met de auto te rijden, kunnen we stellen dat muziek luisteren in de auto toch net iets populairder is. Daarnaast luistert bijna een vierde van de Vlamingen naar muziek op de werkvloer.

Geloof het of niet: onder de gebruikers van het openbaar vervoer, luistert maar een kwart (27,8%) naar muziek. Rustig een boek lezen, wat werken of meeluisteren naar (al dan niet boeiende) vertrouwelijke gesprekken van medepassagiers: het krijgt klaarblijkelijk de voorkeur.


“Waar luister je naar muziek?”

Bovendien zijn ‘thuis’ en ‘in de auto’ de topantwoorden als we de Vlamingen vragen waar ze muziek het hardst zouden missen. 45% van de autobestuurders (en 39% wanneer we ook passagiers meerekenen) zou niet zonder kunnen.


“In welke situatie zou je muziek het hardst missen?” (alle ondervraagden)

Norah Jones als compagnon de route

Een vraag die zich opdringt: is muziek luisteren in de auto eigenlijk veilig? Wel als we met z’n allen massaal Norah Jones beginnen te luisteren. Blijkbaar is de zoetgevooisde jazz-zangeres de ideale reiscompagnon. Britse onderzoekers stelden namelijk een lijst samen van de tien veiligste liedjes voor in de auto. Test deze veilige Spotify-playlist gerust eens uit bij je volgende autorit en laat ons weten of je zonder brokken op je bestemming bent geraakt.


Spotify didn’t kill the radio star

Alle orakels die tien jaar terug voorspelden dat de radio haar zwanenzang had ingezet, mogen eens bij zichzelf ten rade gaan. Anno 2017 staat de radio nog afgetekend op kop, dat had de imec.digimeter 2016 voor ons al becijferd: 83% van de Vlamingen luistert via radio, 55% online, 42% via cd’s en 9% met langspeelplaten.

Nochtans zijn ze, volgens datzelfde onderzoek, meer tevreden over het muziekaanbod op Spotify (84% tevredenheid) dan dat op de radio (56%). Gebruiksgemak, datalimieten en de technologische drempel maken dus het verschil.

Online streaming zal almaar groter worden, maar zolang onze bomma’s het verschil niet kennen tussen een Spotify en een spotlight, hoeft Koning Radio nog geen troonsafstand te vrezen.


Passieve muziekontdekkers

We kunnen stellen dat Vlamingen passieve muziekontdekkers zijn. Ten eerste zegt 8% amper nieuwe muziek te ontdekken en daarnaast is voor meer dan de helft (57%) de radio nog steeds doorgeefluik van dienst. Bij 51-65-jarigen is dat haast driekwart (73%).

De 20-35-jarigen behoren tot de enige groep die vaker online muziek ontdekt (38%) dan via de radio (33%). Hun digitale jukebox bij uitstek is YouTube.


“Hoe ontdek jij nieuwe muziek?”


“Ik ontdek muziek …”

YouTube mag dan koning zijn, de mogelijkheden om online muziek te ontdekken zijn eindeloos. Zo eindeloos dat we vaak niet weten waar te beginnen. Als we zo vrij mogen zijn: onze favoriet is Forgotify, een vergaarbak die Spotifyweesjes een nieuw publiek schenkt.

Millennials werken beter met muziek (zeggen ze toch)

De meeste Vlamingen luisteren op het werk naar muziek. Vooral de jongste generatie arbeidskrachten voorzien hun werkdag graag van een aangepaste soundtrack. Volgens het Amerikaanse tijdschrift Forbes luisteren millennials vooral naar muziek tijdens het werk om zich te kunnen focussen. Anders raken ze overprikkeld. Belangrijke noot: het gaat hier om individuele luistersessies. Of muziek die door de werkplaats schalt hetzelfde effect heeft, is nog maar de vraag.


“Ik luister naar muziek op het werk”


Slechts een tiende van de mensen die werken, zou muziek effectief het hardst missen on the job. Zitten daar zeker niet tussen: onze bazen. De muziekkeuze van hun personeel is voor vele chefs een grote bron van ergernis. Muziek die over de hele werkplaats weerklinkt, is überhaupt geen goed idee volgens Britse muziekpsycholoog Anneli Haake. Enkel als we die zelf kiezen, heeft muziek een positief effect op de productiviteit. Die millennials met hun oortjes zijn dus zo gek nog niet.


Een op de drie betaalt nooit voor muziek

Hoewel veel Vlamingen geregeld geld uitgeven aan muziek, is er ook een grote groep (36%) die dat niet doet. Vrouwen zijn hier in de meerderheid (40%), maar ook tussen de mannen is er een aanzienlijke groep die geen geld uitgeeft (31%).


“Ik heb de voorbije zes maanden geen geld uitgegeven aan muziek”

Man

Vrouw


Voor belevenissen tasten we in onze zakken

Muziek is voor Vlamingen een houvast en dat mag je letterlijk nemen. We geven vaker geld uit aan analoge muziek dan aan streamingdiensten. De wederopstanding van de vinylplaat was al even aan de gang en dat werpt nu zijn vruchten af. Belgen haalden vorig jaar ongeveer 270.000 platen in huis, een stijging van 34% ten opzichte van 2015!

Een vinylplaat is tastbaar, je kan er een band mee scheppen. Die troef valt weg bij vluchtige streamingdiensten.

Maxime Goffin, grafisch designer en occasionele dj van het Trendhuisteam

In onze hang naar beleving geven we met plezier geld uit aan een muziekervaring van vlees en bloed. We grijpen het vaakst naar onze portefeuille voor concerten en ook festivals doen het goed – de Vlaming is duidelijk fan van livemuziek.

De algemene teneur is dat hoe jonger de ondervraagden zijn, hoe vaker ze hun spaarvarken plunderen voor optredens, zowel voor concerten als festivals. Bij die laatste categorie is het verschil met de andere generaties wel beduidend groter. Hoog tijd dat Rimpelrock een comeback maakt!


“Waaraan heb je de voorbije zes maanden geld uitgegeven?”

20-35 jaar 36-50 jaar 51-65 jaar 65+
“Ik heb de voorbije zes maanden geld uitgegeven aan concerten”51,2%47,7% 28,6% 25,6%
“Ik heb de voorbije zes maanden geld uitgegeven aan festivals”59,2%33,3%10,6%3,3%

Over deze studie

Sinds 2005 houdt Trendhuis de vinger aan de pols bij de Belgen. Sinds kort doen we dat onder meer via maandelijks trendonderzoek. De resultaten lees je hier. Aan deze studie werkten 513 Vlamingen mee.

e-max.it: your social media marketing partner

Wil je meedoen aan toekomstig onderzoek?